2016-02-11

Med anledning av valberedningens förslag till årsmötet 25/2

Vi har tagit del av valberedningens förslag på ny styrelse, som nu offentliggjorts. Vi delar den bedömning valberedningen gör i fråga om den nu för årsmötet föreslagna styrelsesammansättningen. Vi tror det är rätt väg att gå för AIK och att styrelsen har en bra blandning av de erfarenheter och kompetenser som behövs för att driva AIK Fotboll framåt. Vi uppmanar alla AIK-medlemmar att ta sig till årsmötet den 25 februari och där rösta igenom valberedningens förslag.

Firman Boys
AIK-alliansen (Black Army, Smokinglirarna, Ultras Nord och Sol Invictus)

----------------------------------------

2016-02-24

Inför AIK Fotbolls årsmöte och årsstämma

Nu på torsdag den 25 februari håller AIK Fotbollsförening (FF) sitt årsmöte och två veckor senare den 10 mars genomför AIK Fotboll AB (AFAB) sin årsstämma. Detta efter ett turbulent år inom styrelserummen där allt för mycket tid och kraft ägnats åt interna stridigheter, brutna löften och läckor. Vi ser det därför som av yttersta vikt att medlemmarna med start på torsdag sänder ut ett tydligt budskap till alla inblandade såväl inom styrelserummen som utanför att det nu är dags att se framåt och börja arbeta som en enad front – för klubbens bästa.

Firman Boys har tillsammans med de andra stora supportergrupperna i AIK-alliansen uppmanat medlemmarna att på årsmötet rösta för Valberedningens förslag till ny styrelse i AIK FF. Vi hoppas att Jonny Jergander som är föreslagen som ny ordförande kan bli den samlande kraft som styrelsen så väl behöver. Vi är även glada över att Johan Segui tackat ja till att fortsätta i styrelsen som ledamot och bollplank till den nya ordföranden. Det finns få personer om någon inom klubben som lagt ner så mycket arbete och gjort så mycket gott för AIK och medlemsdemokratin som Johan.

Vi har även rökt fredspipa med tidigare styrelseordföranden och storägaren Per Bystedt. Vi ser Per som en potentiellt viktig spelare inom klubben, om det blir redan i år eller i framtiden får tiden utvisa men vi är övertygade om att Per har AIK:s bästa för ögonen och att vi alla har lärt oss en del av de stökiga åren mellan 2004-2010.

Något som däremot gör oss mycket besvikna och direkt upprörda är det faktum att interna dokument och avtal som bara kan ha kommit inifrån styrelserummen sannolikt via mellanhänder på utsidan medvetet spridits vidare till tidningen Aftonbladet med syftet att bara dagar före föreningens årsmöte smutskasta enskilda styrelseledamöter och destabilisera klubben. Vi ser dessa läckor som direkt skadliga för AIK och de kollaboratörer som är ansvariga för detta såväl inifrån styrelsen som utifrån ska veta att när de avslöjas kommer de behandlas som de förrädare de är och sparkas ut ur klubben och läktarna!

Vi har under de senaste åren tillsammans med andra engagerade medlemmar och supportergrupper tagit stora kliv dels i bevarandet av 51 % -regeln och dels i arbetet med att stärka hela medlemsdemokratin inom Allmänna Idrottsklubben. Vi sträcker nu även ut en hand till andra engagerade, röst- och kapitalstarka krafter inom klubben att förena sig med oss i syfte att föra AIK Fotboll framåt och ta de kliv som nu krävs för att nå klubbens fulla potential, såväl organisatoriskt som sportsligt. Ni kommer att bli sedda och hörda. Men för de individer och grupper som efter årsmöte och årsstämma väljer att fortsätta bedriva skyttegravskrig mot vår egen förening så kommer det inte längre finnas någon räddning. För vissa må detta vara en hobby men för oss så är det vårt liv och vi kommer aldrig ge upp eller medverka till att sälja ut klubben och dess rätta ideal. Det löftet ger vi alla medlemmar som lägger AIK:s framtid i våra händer.

sverigescenen.com