2008-04-22

Mediebojkott eller sponsoravhopp? Så här tycker vi!

När den engelska tabloidtidningen The Sun i april 1989 anklagade Liverpools fans för den otäcka läktarolyckan på Hillsborough i Sheffield vilket ledde till 96 Liverpools supportrars död så gjorde man det dessutom med fullständigt grundlösa påståenden på löpsedeln. Med stora svarta rubriker kallade "the truth" skrek man ut att fans rånat döda kamrater, urinerat på räddningsmanskap och attackerat poliser som försökt göra mun mot mun metoden för döende åskådare. Flera oberoende utredningar visade att inget av detta var sant och att de ansvariga för läktarolyckan var arrangörerna samt polisen själva som öppnat grindarna och släppt in alldeles för många människor på läktaren som sedan krossats till döds mot kravallstaketen samtidigt som de fans som försökte ta sig över staketen attackerades med batonger av polisen som sedan stod helt handfallna när tragedin uppdagades. Tidningen The Sun har trots ursäkter till befolkningen i Liverpool och stora påkostade annonskampanjer aldrig lyckats återfå sitt förtroende i staden och än idag bojkottar de flesta Liverpoolbor tidningen som säljer dåligt i hela staden samt inte alls i vissa delar. Av The Suns upplaga på 3,3 miljoner så säljer man bara 12 000 ex i hela staden Liverpool! Det kostar The Suns ägare ca 750 miljoner svenska kronor i förlorade inkomster! Supporter- och stadsbojkott när det är som effektivast...

I över 30 år har deras svenska kollegor med kvällstidningarna i spetsen förföljt och baktalat landets största klubb och dess supportrar. Det är dags att klargöra ett och annat och även dags för både klubb och supportrar att börja tänka i andra banor. Dagens sportjournalister är generellt sätt födda på landsbygden under trygga uppväxtvillkor. Deras kunskaper om själva spelet fotboll är med några få undantag strikt begränsade. Vi skulle gå så långt som att säga att de i några fall är direkt okunniga. När det gäller supporterkultur och vad det innebär att vara en aktiv supporter så är deras kunskaper uteslutande obefintliga. Sedan spelar det ingen roll vad de läst sig till, vilka de intervjuat eller vilka heta matcher de suttit i tryggt förvar på pressläktaren. De vet ingenting om vad det innebär att vara en passionerad och engagerad fotbollssupporter! Vissa av journalisterna begriper detta och håller sig undan från att skriva och diskutera supporterfrågor medan andra inte förstår bättre utan gärna vill tala om vilka "idioter" vi är osv.

Vi börjar nu komma i ett läge där i första hand AIK:s supportrar och klubbledning bör överväga vilken policy man ska hålla till media och då i huvudsak kvällstidningarna Aftonbladet och Expressen. AIK är den klubb som det skrivs överlägset mest om i svensk press - utan konkurrens. Samtidigt bedriver en hel del journalister en sedan länge pågående kampanj mot AIK som klubb och våra supportrar. Journalister, påfallande ofta skåningar, kan inte låta bli att sprida sitt skitsnack, lögner och förakt mot vår klubb. Det har växt fram en acceptans hos den för all del mäktiga tredje statsmakten att AIK ska förföljas och skrivas ner på alla dess olika sätt. Det spelar ingen roll om det är sant eller ej. Vi börjar allvarligt tröttna på detta! Hade vissa journalister generaliserat om invandrare, homosexuella eller judar så som man gör när man skriver om AIK supportrar så hade de varit sparkade och dragna till domstol för länge sedan!

Varje vecka får vi in förfrågningar om intervjuer, reportage eller dylikt från journalister. Påfallande ofta är dessa från kvällstidningsmänniskor. Vid varje tillfälle har de fått samma svar: Vi har inget att säga. Detta har varit vår mediepolicy sedan sex år tillbaka. Vi behöver inte medierna och nu ställer vi den retoriska frågan om AIK behöver media? Klubben har en mycket välbesökt hemsida och håller dessutom på att utveckla AIK media som är ett sätt att styra informationsflödet själva och det är för oss solklart att kvällspressen behöver AIK mer än vad vi behöver kvällspressen. Därför föreslår vi att klubben ser över sin nuvarande mediepolicy. I Italien inför storklubbarna ibland "silencio stampa" (=tystnad mot pressen) när de behandlat klubben dåligt. Det är dags för AIK Fotboll att på allvar markera mot de lösnummerkåta AIK-hatande hyenor som befolkar landets båda stora kvällstidningar och även vissa TV-kanaler. Vi behöver inte deras skit. Vi har aldrig gjort det förut och vi gör det definitivt inte nu. Dessa avskum till journalister kommer snart vara arbetslösa eller tillbaka på sina landsortstidningar om man fortsätter att försöka skrämma bort åskådare från svensk fotboll med sina svarta löpsedlar. Publiksiffrorna är på väg ner och vi börjar allvarligt fundera på om det kanske inte är så negativt ändå. Skulle AIK Fotboll på allvar vilja markera mot media så inför man tystnad mot pressen. De skulle slita sitt hår av förtvivlan och intresset för klubben skulle sannolikt öka ännu mer. Supportrarna skulle definitivt stå bakom en sådan markering i alla fall. Media skulle köra med samma gamla klassiska retorik som i Zlatan Ibrahimovic föredömliga bojkott av svensk press i allmänhet och Aftonbladet i synnerhet. De skulle påstå "att klubben sviker sina fans som de skriver för". Fel fel fel...de har aldrig skrivit för oss supportrar. De har alltid skrivit för sitt eget egos skull och för inbördes beundran från resten av journalistpacket. Det är inte lätt att vinna krig mot pressen men Zlatan lyckades. Vi tror verkligen att AIK har chansen att lyckas också.

Ta bara medias behandling av Bojan Djordjic och Dulee Johnsons ärligt befriande uttalanden efter Bajenderbyt. Två spelare som inte ville ställa upp på att baktala sina egna supportrar trots medias påtryckningar. AIK måste stå upp bättre för sina spelare (och för all del sina supportrar!) när de blir förföljda och dåligt behandlade av journalister. Principiellt är vi helt emot att avstänga åskådare från matcherna men när det gäller vissa journalister kan vi tänka oss att göra undantag. Varför inte markera mot riktiga as som Mats Olsson eller supertönten Olof Lundh? Porta dem från AIK:s matcher som en markering! Dra in deras ackrediteringar, de gnäller ju bara ändå om hur "dålig gratismat" vi bjuder på, att "kaffet är blaskigt" och "bullarna brända". Så slipper dom dessutom "stå bakom ett rep och trängas" och inte får dom "vara kvar till sist" och så vidare...varför ska dessa individer belönas med mat och dryck samt tillgång till våra spelare när de bara är ute efter skandaler som kan skada AIK!? Eller för att citera an annan slemmig och hycklande skåning, TV4:s Patrick Ekwall: Jag ville verkligen prata med Björklund om räddningarna, ville höra med Ortiz om nervpressen vid straffen...men när jag ringde redaktionen sades det bara: "-Vi vill ha intervjuer om skandalen". Journalister är generellt sätt extremt uppblåsta med usel självinsikt och det är verkligen på tiden att de ser till sin egen del i dessa "skandalers" uppkomst. Under den avgörande SM finalen i ishockey slängdes så mycket föremål in på isen så matchen fick avbrytas och isen spolas om. Och hos dom "goa gubbarna" i Scandinavium i Göteborg slängdes en glasflaska in på isen tidigare i slutspelet. Medieutrymme hos kvällspressen: Tre(3) rader sammanlagt!

På samma sätt så måste alla olika supporterföreningar fundera på vilken linje man ska hålla gentemot media. Det duger inte att kritisera pressen i tuffa ordalag när man hela tiden springer deras ärenden och deltar i dess program/tidningar. Gör man sedan bedömningen att man behöver media så har man i alla fall sett över frågan. Och som supporter kan vi alla bidra att marginalisera dessa journalister. Konfrontera dem när Ni stöter på dem på arenor, gator och krogen. Tala om för dem att Ni föraktar dem likt en pedofil eller våldtäktsman för all den skit de vräker ur sig mot vårt AIK. Ge dom en lavett eller spotta dem i ansiktet. Behandla dem som de behandlar oss - med förakt! Vi är nog alla överens om att en av de största farorna gentemot svensk fotboll och dess supporterkultur är dagens usla sportjournalistik och sedan kan Aftonbladet och TV4 starta hur många rosa bilagor och TV program man vill när man ändå bara fyller det hela med smutskastning och ständiga ifrågasättanden av AIK och våra supportrar. Det är viktigt att såväl klubb som supportrar står enade i denna viktiga fråga då vi har en gemensam och väldigt ondskefull fiende - media.

Ända sedan Folksam 1992 grät krokodiltårar i pressen och bröt sitt sponsorsamarbete med AIK, officiellt på grund av den negativa publicitet supportrarna medförde, inofficiellt på grund av rent ekonomiska skäl och inget med AIK eller fansen att göra, så har en ny företeelse växt fram inom sportjournalismen. Direkt när en så kallad "skandal" med supportrar enligt media inträffat så ringer journalisterna upp huvudsponsorerna som jämt svarar att "Ja det här är ju inte bra och inget vårt företag vill förknippas med, vi ska prata med AIK och fortsätter det här så får vi ompröva om vi i framtiden ska fortsätta sponsra klubben". Detta känner alla AIK supportrar igen. De ska alltså "ompröva" om dom ska fortsätta sponsra oss! Men vet Ni också om att de ljuger oss rakt upp i ansiktet varje gång de uttalar sig så? Företag som ex. Åbro och Peab är, och ska också vara, så väldigt tacksamma över att just dom får förmånen att sponsra AIK Fotboll! Fotboll är Sveriges och världens största sport och AIK landets största klubb med publiksiffror som de flesta klubbar bara kan drömma om (trots våra "huliganproblem"...). Vi har tittarsiffror som klassar de andra klubbarna och antal tidningsartiklar med fina bilder på matchtröjan med just våra sponsorers logga på ska vi inte ens tala om.

För att tala klarspråk. När det gäller medieutrymme så är AIK Fotboll AB i särklass oavsett vad vi jämför med. Det kan finnas få svenska företag (om vi nu pratar om oss som företag) om än något, Ericsson inkluderat, som figurerar mer i pressen än AIK Fotboll! Förstå vilken guldsits våra huvudsponsorer sitter i. Sedan får de dessutom ännu mer utrymme och möjlighet till att för hela svenska folket berätta om vilket samhällsansvar de tar genom att fortsätta sponsra AIK trots att deras supportrar "skämmer ut sig" gång på gång... Ibland kan bryggeriet också tvinga klubben att spela i "Stoppa våldet" tröjor för att få ut maximal effekt av sitt sponsorsåtagande. Vilka jävla hycklare! All reklam är bra reklam i dessa sammanhang och så mycket gratisreklam som dessa företag fått tag vare AIK går knappt ens att mäta i pengar. Så många miljoner kronor handlar det om. De eller dom företag som får möjligheten att satsa sina småpengar (för det är vad det är jämfört med vad dom för det hela!) som huvudsponsorer i AIK ska vara evigt tacksamma över både klubben och dess supportrar. Det är dags att vända på begreppen för AIK Fotbolls marknadssida och se till att få ut vad vi är värda. Annars så måste det rent logiskt finnas mängder med andra företag som istället är beredda att gå in med de pengar som vi är värda och utan att gnälla och hyckla så förbaskat mycket för att få förmånen att synas lika flitigt som Åbro och Peab fått göra tack vare AIK och supportrarna genom åren. För det är ju inte direkt tack vare de många titlarna som klubben synts i media de senaste nio åren... Så kära Henrik Dunge på Åbro och Gösta Sjöström på Peab, nästa gång kvällstidningarna ringer upp Er för att få Era kommentarer om AIK:s supportrar. Kom ihåg att Ni inte har betalat för gratisreklamen. Skål!